Valitse kieli

Svenska

Uusi Memoriale-muistosivupalvelu haluaa muuttaa suomalaisten suremiskulttuuria

Memoriale on uusi ja ainutlaatuinen suomalainen muistosivupalvelu, jonne käyttäjät voivat luoda läheisen muistolle muistosivun ja kuolinilmoituksen. Edesmennyttä läheistä voi muistella Memorialen turvallisessa ja kunnioittavassa ympäristössä. Palveluun voi luoda Tahtoni & Toiveeni-sivun myös itselleen. Memoriale haluaa olla osaltaan kehittämässä suomalaisten suremiskulttuuria yhteisöllisempään suuntaan.

Yhteisöllinen muisteleminen verkossa auttaa surun käsittelyssä

Suremisen kulttuuri Suomessa on muuttunut viime vuosikymmenten aikana paljon. Sosiaalisen median mukautuminen osaksi arkea on muuttanut ihmisten yhteydenpitoa ja tunteiden käsittelyä, sekä tuonut suomalaiseen kulttuuriin uusia menetelmiä ilmentää tunteita ja elämää. Suomessa on ollut tavallista, että surun läpi täytyy selvitä reippaasti ja nopeasti. Suvuissa on voinut kulkea vahva tapa siitä, kuinka kuolema kohdataan. Menettämiseen ja suruun liittyvistä tunteista on monesti opittu vaikenemaan – kuollut tulee ikään kuin unohtaa, eikä menetettyä läheistä välttämättä enää ikinä edes mainita. Suremisen kulttuuri on kuitenkin muuttumassa. Suruun liittyy laaja kirjo tunteita, joita on opittu hyväksymään. Nykyään surua saa näyttää avoimemmin, eikä kuollutta läheistä tarvitse unohtaa. Memoriale tarjoaa välineitä käsitellä surua, sekä auttaa muistelemaan edesmennyttä läheistä uusin menetelmin.

Muistosivu tuo lohtua läheisille

Muistosivulla muisteleminen tuo lohtua surevalle omaiselle. Hautauskulttuurin muutoksen myötä monella vainajalla ei ole välttämättä lainkaan fyysistä hautamuistomerkkiä. Memoriale -muistosivu toimii muistomerkin tavoin. Muistosivusta voi tehdä persoonallisen näköisen luomalla yksilöllisen muistopöydän, jonne voi asettaa esimerkiksi erilaisia valokuvakehyksiä ja kukka-asetelmia. Palvelussa voi konkreettisin keinoin ilmentää suruaan sytyttämällä kynttilän, jakamalla kuvia tai videoita, osallistumalla keskusteluun, tykkäämällä muiden julkaisuista sekä jakamalla muistoja. Muisteleminen on yhteisöllistä, ja surua käsitellään tutuin sosiaalisen median keinoin. Muistosivulle voi kutsua muistelemaan kaikki kuolleelle läheiselle tärkeät henkilöt.

Kaikki muistot yhdessä paikassa

Kuolinilmoitus ja muistosivu ovat helposti jaettavissa sosiaalisen median palveluihin, ja Memorialessa tehdyn kuolinilmoituksen voi julkaista myös esimerkiksi sanomalehdessä. Muistosivun tekijä voi itse päättää, asettaako muistosivun julkiseksi vai yksityiseksi. Palvelussa käyttäjä voi myös luoda Tahtoni & Toiveeni-muistosivun, joka julkaistaan käyttäjän kuoleman jälkeen hänen läheisilleen.

Memoriale on monipuolinen ja selkeä muisteluympäristö, jossa muistot pysyvät aina mukana

Julkaisuvapaa 23.5.2022

Lisätietoja antaa: